بیزینس کوچینگ

رهبری تجارت

دو تاجر با اعتماد به نفس

چرا 80% کارآفرینان تازه کار به روش سنتی یا آفلاین، بشکل میانگین طی 18 ماه به شکست میخورند؟ اما چطور در همین مدل تجارت فردی مثل بیل گیتس توانست بدون پول و سرمایه، مایکروسافت را در سال 1975 تاسیس کند. جالب است که مالک این غول نرم ‏افزاری دنیا، بیل گیتس 30 سال مدارم در بین 7 ثروتمند جهان قرار دارد.

یا اینکه چرا 80% استارت آپ ها با کمترین هزینه و ریسک، به طور متوسط طی 4 سال حذف می شوند؟ در حالیکه در همین مدل تجارت، شخصی مانند جف بزوس در پارکینگ منزل خودش، با فروش آنلاین کتاب، آمازون را راه اندازی میکند؛ شرکتی بزرگ در دیجیتال مارکتینگ، و برندی عظیم در جهان. البته خود بزوس هم درحال حاضر نیز جزء ثروتمندترین افراد دنیا محسوب میشود. هردو این افراد، شخصیت و مهارتهایی رو داشتند که آنها را به موفقیت رسانید؛ یکی به روش سنتی (آفلاین) و یکی هم به صورت آنلاین؛ اما هردو بدون سرمایه و پول.

مهارت رهبری تجارت

از دیدگاه بنده، موفقیت مجموعه ای از مهارتها و نکات جرئی میباشد که باید آنها را یاد بگیرید، و در عمل از آنها استفاده کنید؛ یکی از مهارتهایی که این دو نفر داشتند، مهارت رهبری بود. البته مهارت رهبری یک دوره کوتاه مدت نیست که به سرعت رد بشود؛ رهبری کردن یعنی: توانایی نگاه به مسائل از دید دیگران، داشتن نگاه انسانی و تفکر اجتماعی مراقبت از دیگران.

چرا بزرگترین کمپانی های دنیا توسط 5 ابر اقتصاد جهان اداره میشوند؟ اگر درست بررسی کنید میبینید که قبل از رسیدن به این جایگاه، آموزش به رهبران و رهبرسازی را در پیش گرفتند. رهبری فاکتورهای زیادی دارد که در توانایی هرکسی نیست؛ اما رهبری کردن یک بیزینس، با ممارست و آموزش در بلند مدت ممکن خواهد بود. به قطب های اقتصادی حال حاضر دنیا نگاه کنید؛ یا تاریخی نداشتند و یا بوسیله بمب هسته ای نابود شدند. اما خودشان را بازسازی کردند؛ و بعضی از آنها حداقل 30% هر کسب و کاری را در اختیار دارند؛ بدانید که رهبر بودن و رهبر ماندن دو مسئله کاملاً متفاوت محسوب میشود.

به نوکیا دقت کنید که روزی رهبری کل تجارت تلفن همراه را در اختیار داشت؛ در همین حین اپل، گوشی های آیفون را وارد بازار کرد؛ در آن زمان، مدیرعامل وقت نوکیا به سازمانش اعلام کرد که آیفون چیزی جز یک کالای لوکس و تجملاتی نیست؛ اما بعد از چند سال نوکیا در میان تنوع محصول بازار گم شد، و آیفون پرچمدار بازار لقب گرفت. به نظر شما چرا رهبران تجارت به دنبال موفقیت گذشته هستند و آنرا رها نمیکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *