آموزش مالی و سرمایه گذاری

قیمت گذاری پویا

قیمت گذاری پویا

یک مدل قیمت‎‏گذاری در چند دهه پیش وجود داشته است، که امروزه رایج شده: قیمت گذاری پویا.

این مدل، باعث شده است که قیمت گذاری ثابت در آینده نزدیک، احتمالاً به یک مقوله قدیمی و منسوخ تبدیل شود. قیمت گذاری پویا، در شرکت‏های هواپیمائی و برخی از مشاغل رایج‏ تر است؛ برای مثال ما شاهد آن هستیم که هتل‏ ها در فصل اوج مسافرت، سیاست افزایش قیمت را در پیش می‏گیرند؛ و یا شرکت ‏های حمل و نقل مثل اوبر، در ساعت‏های پررفت‏ و‏آمد، نرخ هزینه ‏ها را افزایش می‏دهند.

و اما نکته مهم درمورد قیمت‏گذاری پویا چیست؟ مهمترین کاربرد آن، درمورد محصولات نزدیک به انقضاء و خدمات فصلی می‏باشد؛ در این مورد می‏شود قیمت‏ها را به شکل خودکار کاهش داد. کاربرد بعدی این روش، متوجه شرکت‏هایی است که به دنبال حل مشکلات اجتماع هستند.

به‏ عنوان مثال، یک رستوران در منطقه پائین شهر، می‏تواند قیمت‏گذاری پویا را اعمال کند؛ یعنی با توجه به شرایط اقتصادی آن منطقه، قیمت‏ها را کاهش دهد. مثال دیگر این مدل، شرکت هواپیمائی “ایزی جت” است؛ این شرکت، با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، یک خط هواپیمائی راه اندازی کرد که، برای قشر ضعیف و مسافت‏های کوتاه کاربرد دارد. کاهش هزینه ‏ها تا جائیست که شرکت اعلام کرده، فقط اکسیژن سرو می‏کند و بخش پذیرائی را حذف کرده است.

در مدل جدید اقتصاد، با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، شرکت هایی برنده هستند که قیمت های منصفانه، خدمات کامل، تنوع محصول و کالا، به همراه کارکنان آموزش دیده بصورت پویا دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *