بیزینس کوچینگ

چرخه جدید بازاریابی

چرخه جدید بازاریابی

به نظر شما رویکرد جدید بازاریابی و تبلیغات چه چیزی است؟ در سالهای اخیر، یک چرخش اساسی از بازار تبلیغات محور، به بازاریابی روابط عمومی محور را تجربه کرده‏ ایم؛ شما میتوانید پیام تبلیغاتی مورد نظر خودتان را به صورت غیرمستقیم و با کمک رسانه‏ های جمعی، به گوش مخاطبان خود برسانید.

روابط عمومی یا تبلیغات بیشتر در چرخه جدید بازاریابی

چرا امروزه روابط عمومی از تبلیغات بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؟ در چرخه جدید بازاریابی باید ابتدا اطلاع رسانی شروع شود و بعد از دستیابی به اهداف اولیه روابط عمومی، به مرور زمان برنامه ریزی تبلیغاتی پیرامون آنها صورت بگیرد. نکته مهم این است که مرحله تبلیغات در بازاریابی را نباید دست کم گرفت؛ یک برنامه تبلیغاتی با یک نام تجاری قدرتمند، که بتواند به تعهداتی که در تبلیغاتش مطرح کرده است پایبند بماند. پس اگر توانایی انجام تعهدی را ندارید، از تبلیغ آن حذر کنید.

مسئله مهم در تبلیغات، هزینه های سرسام آور آن است که هدف کاربردی داشته باشد و باعث افزایش فروش شرکت بشود. مثال آن شرکت جنرال موتورز میباشد که در دهه 90 هزینه بالایی بابت تبلیغات صرف کرد؛ ولی فروش شرکت نسبت به رقیب خود فورد 30 تا 40 درصد کاهش داشت. خیلی از مواقع هزینه های سرسام آور و بی هدف تبلیغات باعث ورشکستگی یک شرکت خواهد شد. مثلاً کیمارت، بیش از رقیب خود والمارت در تبلیغات هزینه کرد، و چه اتفاقی افتاد؟! بله، ورشکسته شد.

تعدادی شرکت هستند که با رویکرد روابط عمومی، به برندهای تجاری موفقی تبدیل شدند، مثل: مایکروسافت، گوگل و استارباکس. جالب توجه اینجاست که هزینه های صرف شده برای تبلیغات در این شرکتها به نسبت برندهای دیگر پایین تر بود. فرماندهان امروز با سلاح های دیروز در جنگ شرکت نمیکنند، اول اطلاع رسانی و بعد تبلیغات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *