#کارآفرین شدن

طوفان کسب و کار

طوفان کسب و کار

وقتی بحران یا به نوعی طوفان، در ‏کسب‏ و کارها شروع می‏شود، خیلی‏ از افراد را نابود می‏کند؛ تعداد معدودی هم می‏توانند از آن جان سالم به در ‏ببرند. بعد از جنگ جهانی‏ اول، اروپا و آمریکا 11 بحران را پشت سر گذاشتند. مثال آن، “بحران دات‏کام” و یا “حباب دات‏کام” است که بین سالهای 1994 تا 2000 اتفاق افتاده است. البته درگیری جهان با بحران کرونا توانسته، به غیر از کاهش تقاضا، موجب ریسک سلامتی هم شود.

در بحران دات‏کام، هزاران شرکت نابود شدند و بعضی ‏از شرکت‏ها مانند آمازون، از آن جان سالم به در بردند. نکته جالب اینجاست که ارزش سهام آمازون قبل از بحران، 107 میلیارد دلار بود، که بعد از آن به 7 میلیارد دلار رسید. به‏ طوری‏که این غول بزرگ، تا چند ماه هیچ سودی نداشت.

چه سیاستی، آمازون را نجات داد؟

بررسی آمازون نشان ‏داده بود که بین اقلام موجود، کدام محصول بیشترین بازده میزان نقدینگی را دارد؛ و توانست محصولی متناسب با استراتژی پیشین خودش را پیدا کند: آن محصول، کتاب‏ بود. در مرحله بعد، آنها سیاست صرفه‏ جویی و عدم ولخرجی را پیاده کردند. یعنی برای هر کاری، اول دانش و اطلاعات لازم را به دست می ‏آوردند و بعد آن‏را عملی می‏کردند. مثلاً برای پایین نگه داشتن هزینه‏ ها، از تخته‏ چوب ‏های اضافه میز می‏ساختند.

شرکت بعدی، “گوگل” بود که در سال اول کاری و سال 2000، 19.1 میلیون دلار درآمد داشت. اما در سال بعدی، درآمد آن به بیش از 4 برابر بعنی 86.4 میلیون دلار رسید. چرا وقتی غول‏ های بزرگ درآمدی نداشتند و خیلی از شرکت‏ها نابود شدند، یک شرکت نوپا، این‏چنین درآمد بالایی داشت؟ هدف “گوگل” این بود که در جستجوهای اینترنتی، از شرکت‏ های رقیب مثل “بینگ”، بهتر عمل کند و شماره ‏یک باشد.

یکی از بزرگترین شرکت ‏های دنیا با بیش از صد سال سابقه و تولید بیش از 55 هزار، شرکت “تری ام” می‏باشد. این شرکت از استراتژی تمرکززدایی به ‏صورت پیوسته استفاده می‏کرد و به نوعی در بازارهای جدید و کالاهای جدید وارد شد؛ از کفش گرفته تا نوارهای ویدئویی. دوران رکود و بحران، زمان مناسبی برای ریسک کردن است و باید مثل “تری‏ ام” ریسک‏ ها را تقسیم کنید.

شما می‏توانید با صرفه‏ جویی از مرحله بحران عبور کنید. اما با ارائه کیفیت بالا، می‏توانید در آن دوران درآمد بدست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *