معرفی کتاب

کتاب راهنمای اصلی کسب و کار

کتاب راهنمای اصلی کسب و کار

در میان بحث‌های شغلی و کارآفرینانه‌ی دنیای امروز، این گزاره را می‌توان با قطعیت بیان کرد که پایان دوران کارمندی و تک‌شغله‌بودن شروع رفاه مالی افراد خواهد بود. این باور من هم هست و در طی سال‌هایی که سمت‌های متفاوتی در شرکت‌های مختلف داشته‌ام، مطمئن بودم که یک‌روز بر اساس تجربیاتم راهی را در نظر می‌گیرم و مسیر شغلی و مالی‌ام را توسعه خواهم داد. در همین راستا در دوره‌های MBA و DBA شرکت کردم.
ولی بعدها به این نتیجه رسیدم که با بررسی مسیر موفقیت‌آمیزی که بسیاری از کارآفرینان دنیا طی کرده‌اند، آن‌چه نیاز کامیابی بوده، نه در مدارک رنگارنگ دانشگاهی که در کسب آموزش و تجارب مختلف در حین کارآفرینی خلاصه می‌شده است، «به عمل کار برآید، به سخندانی نیست». در راه کارآفرینی بارها شکست خوردم، ولی این همه باعث ناامیدی و هراسم نشد و این خلل‌ها و ناکامی‌ها تلاشم را در جهت رقم‌زدن آینده‌ای روشن برای خودم و البته خانواده‌ام دوچندان کرد. حالا یک مدیر و مشاور کسب‌وکار هستم و بر مبنای تجربیاتم در کسب‌وکار یا زندگی خانوادگی‌ام و همین‌طور مشاوره‌هایم به این نتیجه رسیده‌ام که بسیاری از مشکلات و بحران‌ها در زندگی کاری و شخصی، راه‌حل‌ها و استراتژی‌های یکسانی دارند، همچنان که کتاب «راهنمای اصلی کسب‌وکار» هم در تایید چنین رویکردی نوشته شده است.
یکی از دو نویسنده‌ی این کتاب «کوین هرینگتون» است که به لقب «کارآفرین کارآفرینان» شناخته می‌شود. همو که راهنما و مربی بسیاری از میلیونرهای قرن حاضر است. او و «مارک تیم» در این کتاب به زبان ساده می آموزند که چگونه می‌توان به‌شکل توامان درخانواده و کسب‌وکار به نرخ بالایی از سودآوری رسید و گفتن ندارد که جنس سود تحصیل‌شده در این دو هرچند متفاوت است، ولی مسیر یکسانی دارد که بس جالب توجه است. رونمایی از طرزفکر تصاعدی در مقابل طرزفکر خطی جزو شاهکارهای این کتاب است که همگان را به آموختن جان کلام نویسندگان در این مورد بسیار مهم فرامی‌خوانم. افزون بر این در تحلیل رویکرد محتوایی کتاب باید به این نکته هم اشاره کرد که کارآفرینان باید نسبت به ماهیت شرکت (کلان، خُرد و تازه‌کار) الگوی برنامه‌ریزی مناسبی را درنظر بگیرند. مثلا در شرکت‌های بزرگ لازم است با توجه به منابع خود، برنامه‌ریزی استراتژیک با افق بلندمدت داشته باشند؛ در صورتی که شرکت‌های کوچک باید برنامه‌ریزی سریع در بازه‌ی زمانی حداکثر شش ماهه را در دستورکار قرار دهند. نکات ارزنده‌ی این کتاب در مورد زندگی کاری و شخصی بسیار است و شاید پرداختن به تک‌تک آن‌ها در مجال این مقاله نگنجد؛ اما از میان همه‌ی این‌ها همین بس که نشریه‌ی معتبر فوربس در طلیعه‌ی سال 2021 میلادی این کتاب را جزو شش کتاب برتری قرار داده که تمام رهبران کسب‌وکار باید آن را بخوانند و بیاموزند.
در پایان امیدوارم مطالعه این کتاب و سایر کتاب‌هایی که قرار است در مجموعه‌ی #کارآفرین‌_شدن منتشر کنیم، باعث شود با ایجاد ذهنیت های درست، تصمیم گیری‌های بجا و مفید در نقاط عطف زندگی‌مان داشته باشیم. از شما دعوت می‌کنم رد بخش نظرات خود درباره این آثار با من در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *